fredag den 17. november 2017

2. vejledning (21.11.17)


Læringsteoretisk problemstilling
I mit problemfelt fokuserer jeg på at gøre onlineundervisning mere relevant/nærværende for de unge. Det, mener jeg, vil ske ved at skabe identifikation og synlighed for de unge. Jeg vil så at sige sætte ansigt på faget.

Jeg underviser i Organisation på Knords online enkeltfag. Dertil kommer, at jeg også er koordinator for skolens øvrige online EUD-aktiviteter. Det omfatter i alt seks enkeltfag - alle på niveau C - og nogle sammenhængende forløb (fx EUS5), der løber af stablen flere gange i løbet af året.


Min konkrete problemstilling er, at onlineeleverne er umotiverede; det er der flere grunde til:
  • Enkeltfagene er løsrevet fra elevernes øvrige uddannelsesforløb
  • Enkeltfagene er fag, eleverne skal tage for fx. at komme på EUX eller for at opnå adgangskrav til et hovedforløb
  • Eleverne er ikke trænede til at arbejde selvstændigt i det omfang, e-læring fordrer
  • Eleverne opfatter enkeltfagene som en prøve/eksamen = de benytter sig ikke af hjælp/sparring fra underviseren (mig)
Jeg på, at en systematisk e-didaktisk udvikling af undervisningen kan medvirke til, at eleverne får et større læringsudbytte. 

I da foregår enkeltfagsundervisningen i Moodle. Her er fagene præsenteret meget traditionelt med links til hhv. kapitler i e-grundbogen samt links til opgaverne, eleverne skal løse. Det er også I Moodle, eleverne afleverer opgaveløsningerne

Denne struktur vil jeg i første omgang fastholde som en rygrad, eleverne kan styre sig igennem faget med.

Eleverne oplever imidlertid ikke andet en denne traditionelle opbygning, hvilket - jeg vil påstå - er medvirkende til, at de aldrig bruger mig som underviser.

Jeg vil gennem en form for Flipped Clasroom hæve elevernes niveau fra kun at huske/reproducere til at analysere (Bloom). Det er min (og uden tvivl mange andres) påstand, at eleverne husker bedre ved at gøre sig nogle iagttagelser/erkendelser i stedet for kun at gentage det, de har læst.
Desuden er det et krav på niveau C, at eleverne hæver sig fra kvalifikationsniveauet til kompetenceniveauet i Blooms taksonomi,

Mit værktøj skal være en blog, som jeg i tilknytning til Moodle vil designe, så den er opbygget efter principperne Gilly Salmon 'Five Stage Model'.


  1. Adgang og motivation
  2. Deltagerens identifikation ift. faget
  3. Informationsudveksling med fokus på elevens udbytte
  4. Videnskonstruktion: kollaborativ læring (hvordan får eleverne udbytte af andres erfaringer)
  5. Ansvar "Learning about learning"




Mine teoretiske omdrejningspunkter

Udgangspunkt
Svend Brinkmann, Tilværelsens æstetik og etik. I artiklen diskuteres på baggrund af Søren Kierkegaards filosofi om æstetikeren og etikeren, hvordan bl.a. unge i forbrugssamfundet er styret af et behov for underholdning/nydelse. Min påstand er på denne baggrund, at  så længe eleverne ikke kan se et umiddelbart formål med undervisningen forsvinder motivationen.

Mit læringsteoretiske aspekt bygger på Knud Illeris' læringstrekant. Her vil jeg på baggrund af ovennævnte teori tage udgangspunkt Drivkraften. Indhold og Samspil skal bæres af mine digitale løsninger (fagets faglige mål er givet på forhånd).

Mit didaktiske aspekt  bygger på den e-didaktiske overvejelsesmodel. Her er mit fokus på udviklingen af didaktikken fra den Instruktivistiske (Konkret informationsformidling) til den Konstruktivistiske (elevens møde med forskellige problemstillinger/løsninger = refleksion)

Min brug af digitale løsninger

Som nævnt skal en blog være omdrejningspunkt for min "sætten ansigt på undervisningen.
På bloggen vil der bl.a. blive
indlæg, eleverne skal kommentere (for andre elever kan blive klogere)
løsninger på opgaver, hvor det så bliver elevernes opgave at begrunde, hvorfor løsningen på en bestemt opgave ser ud, som den gør (løft i Blooms taksonomitrekant)
F.A.Q.
en Padlet'en (se herunder), der skal tjene flere formål. For det første skal den være en guide, eleverne kan brige i deres forberedelse til at gå i gang med arbejdet. For det andet er det den konkrete "sætte ansigt på faget", idet jeg selv vil optræde på to film.
Jeg har foreløbig (kun) sat en film ind med en fugl, der bliver spist en fisk. Planen er imidlertid, at jeg udarbejder en Screencast-O-Matic. Her vil jeg gennemgå, hvad der menes med begreberne: 'redegørelse', 'analyse' og 'diskussion'. I den anden film vil jeg introducere den anderledes måde at løse opgaver på (se Colombometoden i blogindlægget 1. vejledning)


Made with Padlet





Ingen kommentarer:

Send en kommentar