tirsdag den 5. december 2017

Eksamensblog - del 1: Kontekst og læringsteoretiske problemstilling

At sætte ansigt på e-læring


Mit navn er Steen. Jeg arbejder på Knord (handelsskole), og underviser udelukkende inden for skolens EUD-onlineaktiviteter.

Jeg underviser i Organisation online enkeltfag. Dertil kommer, at jeg er koordinator for skolens online EUD-aktiviteter. Det omfatter i alt otte enkeltfag - alle på niveau C - og nogle sammenhængende forløb (fx EUS5), der løber af stablen flere gange i løbet af året.


Læringsteoretisk problemstilling

Der er mere fokus på at bestå end at forstå!



Udgangspunktet for min problemstilling er, at onlineeleverne er umotiverede: Det afspejler sig i flere forhold:
  • Enkeltfagene er løsrevet fra elevernes øvrige uddannelsesforløb
  • Enkeltfagene er fag, eleverne skal tage for fx. at komme på EUX eller for at opnå adgangskrav til et hovedforløb
    (= der er ikke et mål om af få et faglig udbytte; men kun om at gennemføre)
  • Eleverne er ikke trænede til at arbejde selvstændigt i det omfang, e-læring fordrer
    (= de udnytter ikke teknologiens muligheder, og dropper i værste fald ud)
  • Eleverne opfatter enkeltfagene som en prøve/eksamen
    (= eleverne benytter sig ikke af hjælp/sparring fra underviseren/mig)

Mit problemfelt sammenfatter jeg i to sammenhængende opgaver, jeg skal løse:
1. Elevernes fokus og identifikation med faget skal øges
2. Kvalitet og niveau er for lavt. Eleverne reproducerer (kopierer) kun grundbogsstoffet.

Jeg fokuserer på, at en systematisk e-didaktisk udvikling af undervisningen kan medvirke til, at eleverne får et større læringsudbytte.

I dag foregår enkeltfagsundervisningen i Moodle. Her er fagene præsenteret meget traditionelt med links til hhv. kapitler i e-grundbogen samt links til opgaverne, eleverne skal løse. Det er også i Moodle, eleverne afleverer deres opgaveløsninger.

Denne struktur vil jeg i første omgang fastholde som en rygrad, eleverne kan styre sig igennem faget med.

Eleverne oplever i dag imidlertid ikke andet end denne traditionelle opbygning, hvilket - jeg påstår - er medvirkende til, at de fx aldrig bruger mig som underviser.

Jeg vil gennem en form for Flipped Clasroom hæve elevernes niveau fra kun at huske/reproducere til at analysere (Føge, Peter og Hegner, Bonnie, 2017).

Det er min påstand, at eleverne husker bedre ved at gøre sig nogle iagttagelser/erkendelser i stedet for kun at gentage det, de har læst.

Desuden er det et krav, at der på niveau C skal ske et løft fra kvalifikationsniveauet (lavere taksonomiske niveauer) til kompetenceniveauet i Blooms taksonomi (Reimer-mattesen, 2012).

Eleverne skal på C-niveau løfte sig fra at tilegne sig kvalifikationer (huske og forstå) til at opnå kompetencer (anvende og analysere).




Min løsning på problemstillingen
Lige som jeg har formuleret to opgaver, jeg vil løse, er min forbedring af enkeltfagsundervisningen gennem digitale teknologier også delt i to.

Fælles for de to løsninger er, at de skal opbygges i en blog.

Jeg når frem til mine løsninger på baggrund af analyser af hhv. læringssituationen, eleverne befinder sig i samt de didaktiske forhold, jeg skal tage højde for.

Mit værktøj skal som sagt være en blog, som jeg i tilknytning til Moodle vil designe, så den er opbygget efter principperne i Gilly Salmon 'Five Stage Model'.
  1. Adgang og motivation
  2. Deltagerens identifikation ift. faget
  3. Informationsudveksling med fokus på elevens udbytte
  4. Videnskonstruktion: kollaborativ læring (hvordan får eleverne udbytte af andres erfaringer)
  5. Ansvar "Learning about learning"

Mere om det under min praktiske løsning i 'del 2'

Konkrete løsninger

Blog med flere indlæg.

Første indlæg er en præsentation af
- underviseren
- onlinefaget
- praktiske forhold (oprettelse som bruger af e-bøger, opgaveaflevering osv.)

De følgende indlæg består af introduktioner til- og løsninger af udvalgte opgaver: I de opgaver, løsningerne præsenteres, skal eleverne - jf. Blooms taksonomier - begrunde, hvorfor løsningen på opgaver er som den er (reflektion) i stedet for blot en traditionel opgavebesvare (reproduktion).










Ingen kommentarer:

Send en kommentar