At sætte ansigt på e-læring
Mit navn er Steen. Jeg arbejder på Knord (handelsskole), og underviser udelukkende inden for skolens EUD-onlineaktiviteter.
Jeg underviser i Organisation online enkeltfag. Dertil kommer, at jeg er koordinator for skolens online EUD-aktiviteter. Det omfatter i alt otte enkeltfag - alle på niveau C - og nogle sammenhængende forløb (fx EUS5), der løber af stablen flere gange i løbet af året.
Læringsteoretisk problemstilling
Der er mere fokus på at bestå end at forstå!
Udgangspunktet for min problemstilling er, at onlineeleverne er umotiverede: Det afspejler sig i flere forhold:
- Enkeltfagene er løsrevet fra elevernes øvrige uddannelsesforløb
- Enkeltfagene er fag, eleverne skal tage for fx. at komme på EUX eller for at opnå adgangskrav til et hovedforløb
(= der er ikke et mål om af få et faglig udbytte; men kun om at gennemføre) - Eleverne er ikke trænede til at arbejde selvstændigt i det omfang, e-læring fordrer
(= de udnytter ikke teknologiens muligheder, og dropper i værste fald ud) - Eleverne opfatter enkeltfagene som en prøve/eksamen
(= eleverne benytter sig ikke af hjælp/sparring fra underviseren/mig)
Mit problemfelt sammenfatter jeg i to sammenhængende opgaver, jeg skal løse:
1. Elevernes fokus og identifikation med faget skal øges
2. Kvalitet og niveau er for lavt. Eleverne reproducerer (kopierer) kun grundbogsstoffet.
Jeg fokuserer på, at en systematisk e-didaktisk udvikling af undervisningen kan medvirke til, at eleverne får et større læringsudbytte.
I dag foregår enkeltfagsundervisningen i Moodle. Her er fagene præsenteret meget traditionelt med links til hhv. kapitler i e-grundbogen samt links til opgaverne, eleverne skal løse. Det er også i Moodle, eleverne afleverer deres opgaveløsninger.
Denne struktur vil jeg i første omgang fastholde som en rygrad, eleverne kan styre sig igennem faget med.
Eleverne oplever i dag imidlertid ikke andet end denne traditionelle opbygning, hvilket - jeg påstår - er medvirkende til, at de fx aldrig bruger mig som underviser.
Jeg vil gennem en form for Flipped Clasroom hæve elevernes niveau fra kun at huske/reproducere til at analysere (Føge, Peter og Hegner, Bonnie, 2017).
Det er min påstand, at eleverne husker bedre ved at gøre sig nogle iagttagelser/erkendelser i stedet for kun at gentage det, de har læst.
Desuden er det et krav, at der på niveau C skal ske et løft fra kvalifikationsniveauet (lavere taksonomiske niveauer) til kompetenceniveauet i Blooms taksonomi (Reimer-mattesen, 2012).
Min løsning på problemstillingen
Lige som jeg har formuleret to opgaver, jeg vil løse, er min forbedring af enkeltfagsundervisningen gennem digitale teknologier også delt i to.
Fælles for de to løsninger er, at de skal opbygges i en blog.
Jeg når frem til mine løsninger på baggrund af analyser af hhv. læringssituationen, eleverne befinder sig i samt de didaktiske forhold, jeg skal tage højde for.
Mit værktøj skal som sagt være en blog, som jeg i tilknytning til Moodle vil designe, så den er opbygget efter principperne i Gilly Salmon 'Five Stage Model'.
- Adgang og motivation
- Deltagerens identifikation ift. faget
- Informationsudveksling med fokus på elevens udbytte
- Videnskonstruktion: kollaborativ læring (hvordan får eleverne udbytte af andres erfaringer)
- Ansvar "Learning about learning"
Mere om det under min praktiske løsning i 'del 2'
Konkrete løsninger
Blog med flere indlæg.Første indlæg er en præsentation af
- underviseren
- onlinefaget
- praktiske forhold (oprettelse som bruger af e-bøger, opgaveaflevering osv.)
De følgende indlæg består af introduktioner til- og løsninger af udvalgte opgaver: I de opgaver, løsningerne præsenteres, skal eleverne - jf. Blooms taksonomier - begrunde, hvorfor løsningen på opgaver er som den er (reflektion) i stedet for blot en traditionel opgavebesvare (reproduktion).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar